MO, Marcipanbrød og MK-FK
Nogenlunde det same som MK/FK.....men der er stor forskel på slut-50'erne og slut-60'erne.
Spast nok er der også forskel mellem "nye" og "gamle" MO - trods det at maskinanlæg mm. blev skiftet rundt i flæng.Husk også at MO ikke har trykladning og derfor er den termiske belastning noget mindre. Det ser jeg som grunden til at det går hæderligt med alu-stempler; der har været uheld med dem, men ikke specielt mange.
I tidligere nævnte MM 7, nævnes, at Mo i gennemsnit kørte 35,600 km. mellem hvert nedbrud, mod Mk/Fk kun 9.800 km.
Mvh.
Poul.
Og det var nok det, der lå i baghovedet, da jeg skrev mit oprindelige indlæg.Så hvordan var marcipanbrødene på dette punkt, og ville de ved 'DSB-agtig' brug have klaret sig som en MO eller som en MK-FK?
Det er et svært spørgsmål du stiller, for mens brug/belastning var nogenlunde ens for Mo og Mk/Fk hos DSB, var der stor forskel på hvordan "marcipanbrødene" blev anvendt på privatbanerne.
I 70´erne oplevede jeg brug af disse lokomotiver hos Lemvigbanen med mindre godstog og lav hastighed, persontog på Odsherreds Jernbane og større persontog på Lollandsbanen med max. hastighed på 90 km/t. som deres lokomotiver var gearet til.
På Lolland blev der virkelig kørt til, idet lokomotiverne ydede alt hvad de kunne, og det var også her, man som den eneste privatbane, midt i 80´erne valgte at udskifte motorerne med nye af anden konstruktion.
Det har dog altid været opfattelsen hos privatbanerne, at lokomotiverne var vellykkede.
Mvh.
Poul.