Holmegaards Glasværk lok, Benzol
Lad os lige tage begreberne og få dem på plads.
Oktantallet siger noget evnen til at undertrykke tænding.
Tændingsbanken er når benzin/luftblandingen tænder inden gnisten kommer fra tændrøret.
Kompressionsforholdet i benzinmotorer er så lavt at selvantænding ikke forekommer
(forudsat topstykke/stempel ikke er belagt med glødeskaller). Derfor er tændrør nødvendige.
Oktantallet regulerer benzin/luftblandingens flammehastighed - jo højere oktantal,
des større reduktion af flammehastigheden.
Før motorcomputerens og benzinindsprøjtningens tid havde man karburerede motorer.
På disse foretoges regulering af tændingstidspunktet i forhold til stemplets topstilling
sommetider (for det meste?) med vacuum fra indsugningsmanifolden, som forskød
strømfordelerens knikseranordning en anelse.
Hvis man ville lade motoren 'sejtrække' (dvs. yde stort moment ved lavt omdrejningstal)
måtte man træde på gaspedalen. Dette åbnede gasspjældet hvorved trykket i
indsugningsmanifolden faldt (mere vacuum), og tændingen blev forskudt til at
foregå længere tid 'før top'.
Hvis oktantallet var for lavt ville flammehastigheden nu forårsage at flammefront og
trykforøgelse forplantede sig fra tændrørets gnistgab til stempeltoppen inden denne
havde passeret toppunktet, med tændingsbanken til følge.
Tændingsbanken i en karbureret motor kan altså reduceres ved at benytte brændstof
med højere oktantal - eller ved at benytte et lavere gear.
Ærbødigst
Svend G.