Holmegaards Glasværk lok, Høj- eller lavoktanbenzin
Steffen - jeg tror du skal holde dig til at skrive om tog
Det er lige omvendt! Jo højere oktan jo større modstandskraft mod tændingsbanken - et fænomen, hvor den jævne forbrænding afløses af en eksplosionslignende forbrænding, der giver anledning til disse metalliske bankelyde. Der er som udgangspunkt ingen fare ved at køre med højere oktan benzin end foreskrevet ud over spild af penge.
Blyfri benzin er et andet problem, som ikke har med oktantal at gøre. Tilsætning af etylbly viste sig at have en smørende effekt på ventiler og sæder som gjorde at de kunne belastes hårdere. Da Etylbly blev erstattet af andre oktanregulerende additiver forsvandt denne smørende virkning og der måtte tilsættes andre midler eller sæderne udskiftes med mere robuste sæder. Biler fra før 1940 har pricipielt ikke problemet da de ikke er designet til blyet benzin. Jeg kører ikke (længere) med tilsætning på mine Ford T'er og det giver ingen problemer.
Men tak for anekdoterne.