![Avatar](images/avatars/50.jpg)
Holmegaards Glasværk lok, Benzol - højoktan benzin
Jeg undres for jeg har aldrig hørt om de problemer, men jeg har da heller ikke efterforsket det.
Højoktan benzin har som udgangspunkt ikke større brændværdi end lavoktan, men fordi det ikke er så tilbøjeligt til at selvantænde, vil man kunne benytte et højere kompressionsforhold og derved udnytte en større del af energien i brændstoffet til bevægelsesenergi frem for varme (spild).
Hvis du brænder højoktanbenzin af i en lavkomprimeret motor udnytter du ikke denne effekt, men spilder penge på en dyrere benzin du ikke udnytter.
Så sent som i forgangne weekend har jeg efterprøvet dette, idet jeg i min særdeles lavkomprimerede Ford T motor har brændt den laveste oktan benzin jeg kan købe (92 oktan) som i denne sammenhæng må karakteriseres som højoktan, uden problemer.
Det der muligvis kunne have været problemet kunne være at nogle af disse tilsætningsstoffer ikke har forbrændt ordentligt i lavkomprimerede motorer og det så har givet anledning til belægninger i cylindrene, ventiler og tændrør.
Har du evt. nogle kilder? Jeg har adgang til hele FDMs samlede udgaver af Motor i Dansk Veteranbilklubs bibliotek, så hvis FDM har beskæftiget sig med det må det have sat sig spor i Motor.
Senere har FDM blandt andet i Motor netop rådgivet medlemmer om at brug af højere oktan end foreskrevet kun har negativ effekt på tegnebogen.