Holmegaards Glasværk lok, Høj- eller lavoktanbenzin

af Steffen Dresler, 28/11 2016, 09:43 (2994 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Som jeg husker det, kunne det at komme ”højoktanbenzin” på "lavoktanbenzinmotorer" medføre, at motoren ”bankede” og der KUNNE komme så mange gasser i udstødningen, at den i uheldigste fald kunne eksplodere. Dette kunne også ske ved en fodgængerovergang, hvor tændingen kort blev slået fra og igen sat til, hvis en flot pige gik over!! DER var knald for pengene (og udstødningsrøret). Mener vi kørte på 82 oktan (noget l….) og temmelig noget mere vanskeligt at få de STORE motorer startet, f.eks. RR METEOR (16 CYL V-motor med blok, stempler, knastaksler mv. som RR MERLIN motorerne).
Til gengæld kørte M41 med sin 6 cylindrede boxer Contenintal motor helt EXELENT på 95 oktan benzin under snekatastroferne i slutningen af 1970´erne. Man skulle lige bare klemme lidt på magneterne og BANG var motoren i gang. Og især på tankstationen i Tappernøje var disse motorer populære. Vognen stod jo i over 10 minutter blev fyldt og tælleren sagde jo hele tiden ”ding, ”ding”, ”ding”, hver gang i liter som i.

Men altså som jeg mener, kunne motoren ”banke” ved for høj oktan og dermed blive ødelagt ved ikke at få omstillet tændingen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Nu om dages benzin kan give problemer for kørsel med veteranmateriel. F. eks. skal man passe på som en smed, når man køre og tanker "TRIANGEL-bussen" på jernbanemuseet. Det skal vist være 98 oktan blyfrit, er dog ikke sikker. Og så risikere man ved almindelig kørsel at bussen pludselig "chimmier", går i selvsving i hjul og chassis. Sidstnævnte dog uafhængigt af benzin valg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak