Sporvogne i udlandet - fotografering i østblokken
det kan godt være at det har været berørt før, men havde I aldrig problemer med at tage alle de billeder af infrastruktur i Østblokken?
Det er Georg nok bedst til at svare på.
Selv oplevede jeg på DJK-udflugten til "Der Molli" 01.09.1963 (2 år efter opførelsen af Berlinmuren), at vi nøje blev instrueret om, hvor vi måtte fotografere i Warnemünde, Bad Doberan og på smalsporsbanen. En sort EMW med 2 cottoncoatklædte herrer med bløde hatte fulgte vores turistbusser nøje, og togene var spækket med jernbanepoliti.
På en sommerferie i Jugoslavien (Montenegro) 1966 havde jeg en mindre batalje med en sur sef stanice på endestationen i Zelenika, men den lå også meget tæt på en flådebase. Jeg reddede dog filmen med hjem.
I mange år var jeg af gode og arbejdsmæssige grunde afskåret fra at rejse bag jerntæppet. Dog oplevede jeg Budapest i 1989, 5 måneder før murens fald, og der var ingen fotorestriktioner. At de ikke ville have os til at tosse rundt i Budapest den 16.06.1989 skyldtes ganske andre hensyn.
M.v.h.
Niels