Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 3

af Lars Henning Jensen, 1/5 2016, 22:31 (3128 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

Så må vi hellere se at få færdiggjort "sporvejene i Nordhausen Anno 2016" - her følger billeder fra linie 1 og 2:

[image]

Ledvogn 201 på linie 1 ved stoppestedet Nordbrand på vej mod Krankenhaus. I baggrunden ses DB-stationen.
Kombi-ledvognene anvendes ikke kun på linie 10, men også på de "almindelige" sporvejslinier. Vores meget venlige vognfører på ledvogn 203 fra og til Ilfeld fortalte i øvrigt, at dieselmotorerne på ledvogn 201-203, der er placeret i en kasse inde i vognen mellem sæderne, er underdimensionerede og tillige har for ringe køling, hvilket ofte giver problemer i sommerhalvåret. Det er nok godt, at man i Århus valgte at droppe kombi-løsningen til fordel for en ren el-løsning ... (lhj)


[image]

Ledvogn 108 på linie 1 "krydser" på vej mod Bahnhofsplatz ledvogn 201 ved stoppestedet Nordbrand (lhj)


[image]

Ledvogn 108 holder på endestationen Bahnhofsplatz klar til afgang med linie 1 mod Krankenhaus. At billedet rent faktisk er taget fredag kl. 16.45, dvs. i det der i princippet burde være "eftermiddagsmyldretid", fremgår ikke ret tydeligt :-)
Der var dog i øvrigt en del passagerer med på alle tre linier denne dag, også linie 10 til/fra Ilfeld (lhj)


[image]

Ledvogn 105 på linie 2 på endestationen Nordhausen Ost holder klar til afgang mod Parkallee (lhj)


[image]

Ledvogn 101 på linie 2 ankommer til endestationen Nordhausen Ost (lhj)


[image]

Ledvogn 101 er ankommet og passagererne stiger af. Endestationerne Krankenhaus og Nordhausen Ost er af den typiske østtyske model, hvor man stiger af ved en perron ved indkørsel til vendesløjfen og stiger på ved en anden perron ved udkørslen. Systemet udnyttes ofte således, at vognføreren kan holde pause "i fred" midt mellem det to perroner. Og det giver folk som os, der (også) kører med sporvogn for sjov, mulighed for at tage at par billeder og så endda nå at køre tilbage med den samme vogn - såre praktisk ...
Desværre er endestationen Parkallee kun udstyret med een perron, og da vendetiden her er kort, blev det ikke til et billede herfra i denne omgang :-(


[image]

Ledvogn 103 på linie 2 mod Nordhausen Ost i Grimmelallee ved remisen


[image]

Ledvogn 109 i Grimmelallee ved stoppestedet Wiedigsburghalle. Forbindelsessporet til remisen til venstre krydser gaden omtrent ved den sorte bil i baggrunden.
Ved fodgængerovergangen til højre ses den kendte jernbane- og søfartsskribent Anders Riis, der er ude for at gøre studier "i felten" ...:-)

Således nåede vi til vejs ende med den aktuelle gennemgang (eller rettere -kørsel) af Nordhausens sporveje. Byen blev svært ødelagt under 2. verdenskrig og er i sig selv ikke specielt spændende. Men både byens sporveje og jernbaner er bestemt et besøg værd.

Egentlig hører mine tre indlæg om Nordhausen Anno 2016 vel til i det "nutidige forum" (da der jo fortsat ikke et egentligt sporvejsforum ...), men da de fulgte et historisk link fra Niels, blev det altså her i det historiske forum, I må leve med dem. Til gengæld vil jeg snarest lave et aktuelt billedindlæg på det nutidige forum fra Harzer Schmalspurbahnen, som var det andet mål for vores forårsbesøg i Harzen i år.

vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak