Østerport som midlertidig station?
I "København før, nu og aldrig" Bind 10 "Nørrevold, Østervold og Kastellet" omtales tilblivelsen af Boulevardbanen og Østerport station også (side 347ff).
Ideen til Boulevardbanen tilskrives en Holger Hannerich, som allerede i oktober 1885 forslår en bane i åben grav langs det gamle voldterræn til en lavt liggende Østerport Station og så som hævet bane frem til Svanemøllen. En del af disse planer bliver så vedtaget af Rigsdagen i 1894 - person og gods stationen ved Østerport og dobbelsporet bane til Hellerup og så en færgestation i den nys etablerede Fihavn. Derimod kommer den videre forbindelse den anden vej til den senere anlagte København H som nævnt af flere først i 1917.
Her omtales Østerport Station også som "midlertidig" - i anførselstagn som her - formentlig fordi den jo ligger der endnu og ikke synes så midlertidig.
Nu er dette værk jo IKKE en primær kilde - men det bygger i høj grad på kilder. Hele bind 11 er bl.a. med literaturhenvisninger.Der er ikke meget, men der nævnes:
P. Thomassen: Østerport Station, Arkitekten 1981 s. 301-305
P. Thomassen: Arkitektur 1980 s. 212 - 216
og så den allerede nævnte af samme forfatter om Kystbanen fra 1972 s. 57 - 75.
Så de energiske kan jo gå på det Konglige Bibliotek og finde de to arkitektur kilder og se hvad der står der.
Den rygende pistol ville naturligvis være en original tegning fra Wencks hånd med f.eks titlen "Østerbro midlertidige station" el. lign.
Nu er noget af det rigtig interesaante ved omtalte værk om København "aldrig" delen. Det er de mest utrolige planer der har været for vor hovedstad som aldrig blev - og Østerport station er skam ikke gået ram forbi.