Østerport som midlertidig station?
Jeg sidder og kigger i bogen "DSB design" af Jens Nielsen, ISBN 87-87385-16-3 fra maj 1984.
På side 69 er anført, at "Østerport var tænkt og bygget som en midlertidig station".
Nu er jeg ikke i nærheden af mit arkiv, så jeg kan ikke "slå op", hvorfor Østerport skulle være en midlertidig station. Men måske Forum kan hjælpe?
Jeg er (naturligvis) klar over, at Østerport fra starten (2. august 1897) var endestation for Østerport-Helsingør, men den var da fra starten også bygget til at skulle være "mellemstation" på strækningen København H-Helsingør (første dobbeltspor på Boulevardbanen åbnet 1. december 1917) eller er jeg "for tidligt på den"?
(Wikipedia skriver: "Wencks stationsbygning skulle have været erstattet af en ny station, da Boulevardbanen åbnede men fik lov at overleve" Oplysningen er dog uden kildeangivelse.)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen