Østerport som midlertidig station?
Jeg er (naturligvis) klar over, at Østerport fra starten (2. august 1897) var endestation for Østerport-Helsingør, men den var da fra starten også bygget til at skulle være "mellemstation" på strækningen København H-Helsingør (første dobbeltspor på Boulevardbanen åbnet 1. december 1917) eller er jeg "for tidligt på den"?
(Wikipedia skriver: "Wencks stationsbygning skulle have været erstattet af en ny station, da Boulevardbanen åbnede men fik lov at overleve" Oplysningen er dog uden kildeangivelse.)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Yderligere følgende to kilder skriver også at Østerport Station (fra 1934)/Østbanegården (daglig tale)/Kjøbenhavn Ø (officielt navn)/Østerbro Station (fra 1911) blev bygget som midlertidig station:
1) På Sporet 1847-1997(Dampen binder Danmark sammen), bind 1 af Poul Thestrup, side 392
2) Danmarks Jernbaner i 150 år af Jan Koed, side 84.
Bege kilder angiver at det midertidige byggeri skyldes at man i 1897 ikke var færdige med at diskutere de fremtidige københavnske baneforhold. Det skete vistnok for Hovedbanegårens og Boulevardbanens vedkommende i 1904?
I det meget omfattende noteregister til "På Sporet I-III" henviser Poul Thestrup under gennemgangen af Kystbanens historie adskillige gange til "Kystbanen 1897-1971" af P. Thomassen, ISBN:87-87113-20-1, 8787113201. Der nævnes også kilder som f.eks. "Ingeniøren" ig "Illustret Tidende".
Da min jernbaneinteresse først startede i 1992 har jeg ikke bemeldte bog på lager. Men måske har nogen på dette forum bogen liggende (det er der vist ingen tvivl om), og kan dermed granske årsagen til denne "midlertidighed".
Mvh
Olesen