Østerport som midlertidig station?

af XAL Olesen, 27/10 2012, 07:29 (4401 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sidder og kigger i bogen "DSB design" af Jens Nielsen, ISBN 87-87385-16-3 fra maj 1984.

På side 69 er anført, at "Østerport var tænkt og bygget som en midlertidig station".

Nu er jeg ikke i nærheden af mit arkiv, så jeg kan ikke "slå op", hvorfor Østerport skulle være en midlertidig station. Men måske Forum kan hjælpe?

Jeg er (naturligvis) klar over, at Østerport fra starten (2. august 1897) var endestation for Østerport-Helsingør, men den var da fra starten også bygget til at skulle være "mellemstation" på strækningen København H-Helsingør (første dobbeltspor på Boulevardbanen åbnet 1. december 1917) eller er jeg "for tidligt på den"?

(Wikipedia skriver: "Wencks stationsbygning skulle have været erstattet af en ny station, da Boulevardbanen åbnede men fik lov at overleve" Oplysningen er dog uden kildeangivelse.)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Den oprindelige plan fra 1894 for den fremtidige station Kjøbenhavn Ø (også kaldet Østbanegården) var at den skullle ligge sydvest for Østerbrogade (fra 1962 nuværende Oslo Plads). Altså på den modsatte side af broen over jernbanen i forhold til i dag.

Derfor blev stationen bygget med bindingsværk hvilket jo rent stationsmæssigt må siges at være midlertidigt og utrationelt (?) for så stor en station.

Kilden er Byens Baner, ISBN 87 88632 67-9, side 72-73.

Mvh
Olesen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak