"sorte" contra røde-Frichs-lyntog i julesærtog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/11 2014, 12:40 (3723 dage siden) @ gamle ole

Hej

Efter en lang og interessant debat om hvor og hvor mange lyntog er det tid til endnu en undren.
Da jeg som 10-årig hentede "Julesærtog 1962" opdagede jeg et stort antal assistancelyntog og undrede såre over dette fænomen.
Jeg har lige fundet den frem og her kommer 2 sider fra brochuren:

[image]

[image]

Man kan her konstatere at togarten angives som L (Lyntog) eller E (Eksprestog)
Den unge køreplansnørd har selv dengang med tuschpen fremhævet alle assistancelyntog og det med forskellig farve efter togart.

På side 19 er et L-mærket lyntog "Sjællanderen" Århus H-København 24.dec.

Spørgsmålet melder sig, var de L-mærkede så røde lyntog (reserverne ude at køre og noget andet var back-up)?

Indebar begrebet assistancelyntog i virkeligheden at der var krav om pladsbillet og at toget evt førtes over Storebælt ( se fodnoten p 24 )

Der var så lidt alternative lyntogsendepunkter: 22.dec assistancelyntog København-Rødekro Togart E.

Plantog 962 videreføres fra Randers som assistancelyntog til Nyborg Fgh (togart E) 1. januar 1963

og så lige et kuriosum ETJ havde også julesærtog,
Ebeltoft af 10.50 Trustrup 11.30 og af 12.12 ank Ebeltoft 12.47.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
DSB D836

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak