Tondern

af KimC, 15/11 2014, 13:36 (3730 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, formentlig, ligesom delingsprocessen nok var blevet meget upræcis, hvis man havde sat lyntogets to motorvogne til at trække i hver sin retning. Selv om den ene motorvogn var blevet sat i et højere gear end den anden, ville det have været svært at styre delingen på millimeter.

Man kunne da have taget et MB lyn, det er lidt nemmere at dele midtpå og simuleret "styrevogn" med brummerledningen.
På HVJ M5 var der (foruden de uundgåelige trækiler bekvemt lige ved hånden i en bøjle under førerbordet) en bagudrettet hvid lygte, og en brummerknap over døren til gangbroen, så den form for baglænskørsel har været praktiseret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak