Tondern
Der kunne ikke anvendes "ægte" lyntogsmateriel i "Sønderjyden", idet nogle broer på strækningen Tinglev-Sønderborg ikke tillod tognes ret høje akseltryk på 19 tons, hvorimod selv de fireakslede MO-vogne kun havde et akseltryk på 16 tons. (Kilde: John Poulsen; "Fra Lyntog til intercity", Bane bøger 2010) Jeg tror desuden, at de folkevalgte i Tønder dengang ikke havde holdningen "Glem Tønder", og da var det jo ret upraktisk, hvis man i Tinglev skulle dele et MS- eller MB-tog i en to- eller trevognsdel til Sønderborg, hvor der var mange rejsende, og en solokørende motorvogn til Tønder, hvor der var relativt få rejsende.
Med venlig hilsen
Mrten
Men Tønder er jo kun udkant fordi byen er havnet nord for told- og skattegrænsen. Det tager under 3 timer til Hamborg og over 4 timer til København med de moderne tog som 2014 kan byde på.
Jeg gad nu godt se et MS-lyn blive delt i Tinglev, men mon ikke samlingsprocessen ville tage endnu længere tid