Tondern

af UTJ, 14/11 2014, 21:28 (3731 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der kunne ikke anvendes "ægte" lyntogsmateriel i "Sønderjyden", idet nogle broer på strækningen Tinglev-Sønderborg ikke tillod tognes ret høje akseltryk på 19 tons, hvorimod selv de fireakslede MO-vogne kun havde et akseltryk på 16 tons. (Kilde: John Poulsen; "Fra Lyntog til intercity", Bane bøger 2010) Jeg tror desuden, at de folkevalgte i Tønder dengang ikke havde holdningen "Glem Tønder", og da var det jo ret upraktisk, hvis man i Tinglev skulle dele et MS- eller MB-tog i en to- eller trevognsdel til Sønderborg, hvor der var mange rejsende, og en solokørende motorvogn til Tønder, hvor der var relativt få rejsende.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Men Tønder er jo kun udkant fordi byen er havnet nord for told- og skattegrænsen. Det tager under 3 timer til Hamborg og over 4 timer til København med de moderne tog som 2014 kan byde på.

Jeg gad nu godt se et MS-lyn blive delt i Tinglev, men mon ikke samlingsprocessen ville tage endnu længere tid ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak