Frichs-lyntog
Ja, men udgangspunktet her er J-HHH fra 59 og de 8 omtalte (underforståede) Frisch lyntog. Ligningen her går stadig ikke op. 4 af de 8 kører 2x2 på samme strækninger. 2 af de 8 kører på hver sin strækning, og 2 er "sorte"."
I ligninger opererer man ikke med "underforståede", men med "ubekendte".
"Hvad med de sidste 2 røde?"
Ved jernbanerne opererer man med driftsreserver og løbende værkstedsophold og eftersyn, så det vil forbavse mig meget, om de sidste to "røde" tog ikke befandt sig dér.
Det, som J-HHH omtaler, er togarten "Lyntog", som den fremgår af køreplanen, hvor lyntogene har navne, dvs. ikke materiellet. Til fremførsel af de "faste", dvs. navngivne lyntog benyttedes i 1959 de otte røde Frichs-lyntog, MO- og MK/FK-materiel, sidstnævnte med tilkoblet personvognsmateriel. Desuden kunne der, f.eks. når et "rødt" 3-vognstog fra 1930'erne måtte tages ud af drift pga. nedbrud, indsættes erstatningslyntog oprangeret af MO-AC-MO. Disse tog var også blandt de Lyntog, J-HHH omtaler.
"og 2 er "sorte"."
Nej, betegnelsen "sorte" lyntog gælder kun de tog, der i køreplanerne var benævnt "Assistance-Lyntog", dvs. lyntog. der var fremført af oprindeligt damplokomotiver, senere motorvogne eller diesellokomotiver, og som indsattes som aflastningstog i forbindelse med højtidstrafik frem til 1967. De otte lyntog i J-HHH havde alle navne og disse lyntogslob blev kørt med henholdsvis "rødt" Frichs-materiel fra 1930'erne og maroon MK/FK-, MO- og personvognsmateriel. Ingen af de egentlige Lyntog, dvs. ingen af lyntogene med navne, falder ind under betegnelsen "sorte" lyntog, så de kan ikke indgå i ligningen.
Med venlig hilsen
Mrten