Avatar

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2014, 21:15 (3731 dage siden) @ esni

Der kunne ikke anvendes "ægte" lyntogsmateriel i "Sønderjyden", idet nogle broer på strækningen Tinglev-Sønderborg ikke tillod tognes ret høje akseltryk på 19 tons, hvorimod selv de fireakslede MO-vogne kun havde et akseltryk på 16 tons. (Kilde: John Poulsen; "Fra Lyntog til intercity", Bane bøger 2010) Jeg tror desuden, at de folkevalgte i Tønder dengang ikke havde holdningen "Glem Tønder", og da var det jo ret upraktisk, hvis man i Tinglev skulle dele et MS- eller MB-tog i en to- eller trevognsdel til Sønderborg, hvor der var mange rejsende, og en solokørende motorvogn til Tønder, hvor der var relativt få rejsende.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Juelsminde Jernbane
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak