"sorte" contra røde-Frichs-lyntog
"og fordi det ville lægge beslag på 2 røde lyntog som så ikke kunne bruges til andet. "
Ja, der var den krølle på historien, at der var meget stor forskel på "Englænderen"s belægning sommer og vinter, så det var naturligvis hensigtsmæssigt at kunne op- og nedformere et motorvognstog med personvogne + spisevogn, alt efter hvor stort kapcitetsbehovet var. Den fleksibilietet havde man ikke, hvis "Englænderen" skulle køres med "rødt" materiel, der bedre egnede sig for de løb, hvor belægningen var mere jævn over hele året.
Det var en fordel, at der til datidens tog kunne til- og frakobles ekstra vogne, alt efter behov. Den mulighed gav DSB afkald på, da de gik over til udelukkende at køre med togsæt, hvor man kun kan til- og frakoble 3 a 4 vogne ad gangen. Den manglende mulighed for at "finjustere" udbuddet af siddepladser resulterer i flere overfyldte tog, med mindre at DSB altså har (køreduelige) togsæt nok til at kunne finjustere antallet af siddepladser på en for de betalende rejsende tilfredsstillende måde.
Med venlig hilsen
Mrten