Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/1 2014, 08:32 (4025 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Det lyder i mine ører sandsynligt, at transversalen er fra før S-banen. Kan den have afløst en drejeskive for enden af sporene?

Ja, der lå oprindeligt en drejeskive for enden af togvejssporene i Klampenborg (nær).

Svinget i spor VI kunne måske være rester af en kurve i spor VI mod en drejeskive?
Undskyld at jeg nu er ude i rene gætteriers.

Sporene har formentlig oprindeligt ligget med samme afstand som ved sporstopperne. Da man havde brug for at anbringe en eller flere køreledningsmast(er) mellem sporene, har man simpelthen sidetrukket det ene spor for at få den fornødne plads.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak