Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 18:45 (4028 dage siden) @ Erik Olsen

Mnjaa, både og, synes jeg. Nærtrafikken fik jo først i 1928 et nyt selvstændigt dobbeltspor på vestsiden af det gamle dobbeltspor, som derefter forbeholdtes Kystbanetogene. Kystbanen havde frem til da ikke eget dobbeltspor Hl-Kl men benyttede de eksisterende lokaltrafikspor frem til nulpunktet syd for "lokalstationen" (i.e. den nuværende S-bane-del af stationen), hvorfra banen så afgrenede til den nye linjeføring mod nord gennem en helt nyanlagt stationsdel med en særskilt østre stationsbygning etc. Man anlagde således ikke bare Kystbanen på traditionel vis i direkte forlængelse af den gamle station, men så at sige ved siden af den gamle station. Derfor min - indrømemt - lidt poppede formulering "knopskydning", meget analogt med forholdene på Københavns gamle banegård. Kender vi andre baneanlæg i Danmark, hvor man har benyttet samme fremgangsmåde? Thybanen i Struer og Gamle Skive H er vel ikke direkte sammenlignelige?

Venlig hilsen
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak