Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)
I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el
Men det får den jo netop (Aalborg-Lindholm-Frederikshavn i 2023-2025 og Vejle-Jelling-Struer i 2024-2026).
Derfor min pointe med, at de enkelte undersøgelser ikke ser ud over egen næsetip!
Det ligger jo lige til højrebenet at elektrificere Lindholm-Aalborg Lufthavn, idet Intercity og/eller Lyntogene med overvejende sandsynligvis vil komme til at udgå fra Aalborg Lufthavn).
Lidt mere usikkert med strækningen Jelling-Billund. For så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvor togene fra Billund til Jelling skal køre hen. De kommer jo nok til at køre længere end til Jelling - mest sandsynligt til Vejle. Skal vi virkelig til at se MR/MRD eller IC2 køre Billund-Jelling-Vejle og ikke længere? (Jo længere de kører, jo længere vil der jo køre diesel under elledninger).
Nå, mon ikke både kørslerne på Aalborg Lufthavn-Lindholm og Billund-Jelling bliver en del af de politiske forhandlinger om DSBs næste kontrakt? Medmindre DSBs næste kontrakt kommer til at udløbe inden 2023?
Aalborg Lufthavn ligger lige til højrebenet for DSB og Nordjyske Jernbaner, alt efter hvem, der kører hvilke tog. Det er jo bare dem, der ender ved Lindholm, der skal forlænges.
Billund Lufthavn kunne være måske være en passende pakke at sende i udbud. Måske med forpligtigelse til at køre Billund-Vejle med mulighed for videre til Odense og Aarhus. Dermed vil en sådan operatør nok også anskaffe nyt materiel (el eller diesel skal være usagt her).