Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2014, 20:54 (3857 dage siden) @ Fysikeren

I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el

Men det får den jo netop (Aalborg-Lindholm-Frederikshavn i 2023-2025 og Vejle-Jelling-Struer i 2024-2026).

Det ligger jo lige til højrebenet at elektrificere Lindholm-Aalborg Lufthavn, idet Intercity og/eller Lyntogene med overvejende sandsynligvis vil komme til at udgå fra Aalborg Lufthavn).

Lidt mere usikkert med strækningen Jelling-Billund. For så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvor togene fra Billund til Jelling skal køre hen. De kommer jo nok til at køre længere end til Jelling - mest sandsynligt til Vejle. Skal vi virkelig til at se MR/MRD eller IC2 køre Billund-Jelling-Vejle og ikke længere? (Jo længere de kører, jo længere vil der jo køre diesel under elledninger).

Nå, mon ikke både kørslerne på Aalborg Lufthavn-Lindholm og Billund-Jelling bliver en del af de politiske forhandlinger om DSBs næste kontrakt? Medmindre DSBs næste kontrakt kommer til at udløbe inden 2023?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak