Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)
I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el
Men det får den jo netop (Aalborg-Lindholm-Frederikshavn i 2023-2025 og Vejle-Jelling-Struer i 2024-2026).
Det ligger jo lige til højrebenet at elektrificere Lindholm-Aalborg Lufthavn, idet Intercity og/eller Lyntogene med overvejende sandsynligvis vil komme til at udgå fra Aalborg Lufthavn).
Lidt mere usikkert med strækningen Jelling-Billund. For så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvor togene fra Billund til Jelling skal køre hen. De kommer jo nok til at køre længere end til Jelling - mest sandsynligt til Vejle. Skal vi virkelig til at se MR/MRD eller IC2 køre Billund-Jelling-Vejle og ikke længere? (Jo længere de kører, jo længere vil der jo køre diesel under elledninger).
Nå, mon ikke både kørslerne på Aalborg Lufthavn-Lindholm og Billund-Jelling bliver en del af de politiske forhandlinger om DSBs næste kontrakt? Medmindre DSBs næste kontrakt kommer til at udløbe inden 2023?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort