Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund (Trafikpolitik)
Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:
"Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund
13. maj 2014Forligskredsen bag Togfonden (Regeringen, DF, SF og EL) er blevet enige om, at den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund."
Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/forligskreds+vaelger+jernbaneloesning+til+billund/ .
Vi kan notere os, at jernbanen Jelling-Billund ikke bliver elektrificeret. I hvert fald ikke "i denne omgang". Så vidt jeg kan se, er der i de forudgående politiske aftaler heller ikke afsat penge til elektrificering af strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. I hvert fald ikke "i denne omgang".Det virker for begge baneprojekters vedkommende jo noget uhensigtsmæssigt. Mon ikke der snart kommer en politisk "tillægsaftale"?
Eller er det bare mig, der ikke kan finde oplysningerne?
Har ledt efter informationer om det. I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el (det jo sådan set fornuftigt nok).
Det er dog generelt den ulempe ved undersøgelserne, at de ikke ser på andre parallelle undersøgelser, der kan påvirke tingene. I den her bane også problemet med, at man pga. Timeplanen og Billundbanen i kombination mangler kapacitet fra Vejle til Jelling.
Et andet eksempel er, at en forlængelse fra Billund over Grindsted til Varde blev forkastet, fordi det kræver dobbeltspor fra Varde til Esbjerg. Ikke et ord om snakken om nærbaneforslag her, der uanset hvad kan gøre det aktuelt.
Tror du har ret i, at der kommer en tillægsaftale