Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013 (Jernbanen i dag)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 2/12 2013, 22:22 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB)

Kære Lasse

Det er nok mig, der er ved at blive gammel (55 år i går). Jeg kan godt i TIB se, at Ringbanen hedder spor 11 og spor 12. Og jeg kan også godt i TIB se, at sporene på stationerne Bavnehøj og Åmarken hedder 2 og 1. Men det betyder vel ikke, at sporene på fri bane hedder det samme? For spor på fri bane hedder vel ikke noget, med mindre der er tale om noget vekselspor og dermed angivelse af hovedsporenes numre?

Nej men det gør de her.

(For den så gerne vil have billededokumentation kan jo google "Ny ellebjerg" og finde nedenstående ;) )
http://da.wikipedia.org/wiki/Ny_Ellebjerg_Station

Kære Lasse

Nu hedder Køgebugtbanens spor på Ny Ellebjerg trinbræt vel ikke spor 1 og 2, fordi det står i Wikipedia, men fordi det står et eller andet autoritativt sted og det er sidstnævnte sted, jeg leder efter. Og jeg kan som sagt ikke finde det i TIB.

For så vidt angår Nørreport har en venlig sjæl meddelt mig, at fjerntogssporene på Nørreport hedder 1 og 2 og S-togssporene 3 og 4 - men stadig uden henvisning til TIB. Forholdet undersøges nærmere af "min kilde" i morgen.

Tilbage til Ny Ellebjerg: Hvis Køgebugtbanens spor fremover stadig skal hedde 1 og 2 og Ringbanens 11 og 12, hvad skal sporene på strækningen Københavns Godsbanegård-Vigerslev så hedde? I dag hedder de "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Det vil nok ikke være en god idet at kalde dem f.eks. spor 3 og 4, for det vil jo ikke være konsistent med "2. hovedspor" og "1. hovedspor" og vil vel kunne skabe nogle utilsigtede forvekslingsmuligheder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Et af billederne på Wikipedia, viser en tavle hvor der står 'spor 1', henvendt til publikum. Et andet billede viser S-togs sporene som spor 11 og 12. Jeg antager at det sidste spor hedder '2'?
Det er altså ikke kun teksten på Wikipedia, men også tilhørende billed dokumentation, der benævner det som spor 1-2 og 11-12.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak