En tur på træbanen ... (Billedegætterier)
Som jeg forstår det er det også netop aluminiumstoget, der spøger igen. For der importeres vel stadig aluminium til Hydro i Tønder?Samtidig er der en gruppe der ønsker persontrafik Tønder-Tinglev-Sønderborg. Sidstnævnte kan vel sammenlignes med persontrafik Slagelse-Næstved og det gik jo ikke så godt med at få den på skinner!
Alutoget spørger fra tid til anden, men sjældent ret konkret. Ift. køreplanen da toget ophørte med at køre, kan der i dag laves en plan via Bramming med 40 min ekstra buffertid, hvilket burde kunne dække de forsinkelser man er bange for at løbe ind i.
Hvis Tdr-Te skulle sættes i stand til passagertog er det store midler der skal anvendes, og så stort er passagergrundlaget altså ikke - det skal bemærkes at Tdr-Te-Sdb projektet heller ikke har synderlig lokal politisk opbakning. Pengene kan ganske enkelt bruges bedre på noget andet (ift passagertog)
Der snakkes også om eksport af biobrændsel fra Tdr til Tyskland (anlæg bygges måske om nogle år), men her er mængderne noget usikre.
Hvis Tdr-Te skal åbnes igen, er der krav fra Vejdirektorat/Tønder Kommune om at banens krydsning af Ringvejen ved Tønder skal ske ude af niveau.
...og ja: Det ville være rart med europæiske normer for vedligehold/åbning af "simple langsomme baner"
T