Hvor i 1954-1956 Fredericia Sporplan (Billedegætterier)
Godaften Keld og Georg,
jeg mener som dig Keld, at et godstog der skulle ende i Fredericia ville køre igennem det normale ankomstspor 5 til ankomstristen. Hvis der var sporarbejde ville man vel sende ham igennem spor 4 eller 6 måske.
Det jeg tænkte med Thiesens foto var, at det var et "heltog" - altså en slæber der går direkte i afgangsristen igennem spor 10.
Så kan han afgå uden rangering mod Århus eller Nyborg (når maskinen er vendt og løbet om).Hvis man har et "heltog" vil man selvfølgelig sende det videre uden at skulle splitte det ad.
En sydfra kommende slæber kan altså forholdsvis nemt komme i afgangsristen, hvorimod en nordfra kommende vist ikke kan komme i afgangsristen.
Det er måske meget teoretisk....
Venligstped
Hej Ped
Hvis dette Interfrigo-tog er kommet fra Padborg og skulle videre til Århus, tror jeg ikke på, at det blev kørt i spor 10, for man kunne køre ind og ud af sporene 2, 3, 4 & 5 fra Kolding til Vejle, og hvis det var et "heltog" skulle det IKKE ud igennem afgangsristen. I dette tilfælde har det nok været et "heltog" fra Padborg til Nyborg, som kun skulle have skiftet maskine, og derfor er spor 10 blevet benytet, da et lokomotivskifte normalt kunne gøres på 10 minutter (med lille bremseprøve). Lokomotivet som skulle køre til Nyborg har holdt ude på 10 hoved, som var et lille vendespor/depotspor ved maskinskift på tog fra Esbjerg/Padborg til Nyborg.
Håber dette gav lidt mening.
M v h
Peter L J