Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor i 1954-1956? (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2011, 17:51 (4769 dage siden) @ Ove Nygaard

De to hovedsignaler 265 v/h (fra afgangsristen mod syd og øst)havde begge bogstavvisere der kunne vise K eller N, gennemkørsel fra spor 401 eller 402 mod Nyborg eller Kolding gennem spor 8.

Mvh
Georg


De 2 udkørselssignaler 265 v/h fra hhv. spor 401 og spor 402 mod syd og øst gennem spor 8 blev sjældent anvendt, da sådanne togveje spærrede Fredericia station i alt for lange perioder, ligesom spor 403, som ikke havde udkørselstogveje til syd og øst, ofte blev anvendt som opstillingsspor til syd og øst (og nord, men det er en helt anden historie). I stedet blev den "normale" fremgangsmåde, at godstogene fra afgangsristen på rangertogvej fra sporene 401, 402 og 403 (og enkelte gange 404) blev rangeret til "afgangsspor" på stationen - oftest spor 8, men også andre spor med udkørselstogvej til syd og øst - , og fra lederen af post 2 blev på den direkte telefonledning til stationsbestyreren i perronkiosken meldt eksempelvis:" 2042 på "dværg i 8", og der er udkørsel", og så måtte stationsbestyreren, eller om natten (over)trafikassistenten hurtigt ud med afgangsnøglen og give afgang, inden det tunge godstog var "gået i hold". Enkelte "stille" dage, som der den gang var yderst få af på denne travle banegård, hvor op til 6 rangermaskiner om natten (udover rangerbanegårdens "eget liv" med op til 3- 4 rangermaskiner)"boltrede sig" mellem det store virvar af spor, blev udkørselssignalerne 265 v/h "afprøvet", nærmest for ikke at glemme, at de var der.

Bedste hilsener

Ove

Kære Ove, GH

Den slags historisk selvoplevet insiderviden er kræs og mindst lige så godt som et gammelt foto. Bliv endelig ved. "Vi" lapper det i os.

Kærlig hilsen

Thomas, K2


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak