Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg (Trafikpolitik)
Planen er vist at købe nye eltog til at overtage betjeningen af IC-togene til Esbjerg, Sønderborg og Flensburg. DSB har haft udmeldinger om dette.
Derudover er der jo heller ikke ubegrænset med ER.
Har man nogensinde prøvet et ET/X31K til Flensborg? Hvis DSB skal have noget gennemprøvet og ikke have endnu flere eksperimenter et det vel mest oplagte. Også selv om Øretogene ikke er verdens bedste tog på alle områder. Der er ikke særlig lang tid til 2015.
Indkøb af nye tog kræver et udbud, da indkøbet af Øresundstog nok ikke kan bruges til dette formål. Og Øresundstog er ved at være 10 år gammel. Så der kan godt være alternativer, som kunne være bedre, når man alligevel stor købe et stor antal tog. Og Øresundstog er også indrettet på funktionen som regionaltog. Og DSB har meldt ud det skal være 2-strømsystem togsæt - fra Bombardier, som har leveret øresundstog, er det nyere alternativ Regina måske et bud. Og andre leverandører har også gode bud på nye el-tog til DSB.
Man kan altid designe udbudsbetingelserne til at man får det man gerne vil have. En "reginaisering" af Øretoget er nok det man skal forestille sig - eventuelt med sædeopstilling mere á la IC3. Fordelen vil jo være at det giver en feksibilitet mht drift og eventuel sammenkobling med ET/X31K. Regina er alt for bred til Flensborg, mens Øretogene muligvis kan komme dertil uden ridser i vognsiden og skrab langs perronerne.