El til Esbjerg - godt eller skidt? (Trafikpolitik)
El til Esbjerg frigiver vel omkring 10 MF-togsæt til DSB. Hvis materielmangel var målet, kunne man købe ca 12 nye tog for de samme penge. Målet er mere at begrænse CO2 udslip og el til Es er lige til højrebenet, da det kan laves (nye arbejdspladser) inden der skal laves el København - Køge -Ringsted - Femern (så samme folk kan fortsætte el projektet)
Det ligger i kortene, at det kun er IC togene København - Esbjerg, der ændres til ER for at frigive MF. Måske endda MF til Esbjerg-Aarhus togene
El-projektet er ikke færdig projekteret, og en af mulighederne for godstog (ifm en evt "opgradering" af Esbjerg Havn), er at elektrificere eet godstogsspor på Esbjerg Station og så et stykke af "nedkørslen" til Havnen, således at der kan køres med lange tog til Esbjerg Havn, hvilket efterspørges - men ikke gennemføres, da der netop ikke er el.
Esbjeg Havn indgår bla i et "Green Corridor" projekt om gods fra Sverige til udskibning i Esbjerg.
/T