Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Esbjerg - godt eller skidt? (Trafikpolitik)

af Poul Andersen @, 25/2 2012, 19:49 (4665 dage siden) @ Tolpen

El til Esbjerg frigiver vel omkring 10 MF-togsæt til DSB. Hvis materielmangel var målet, kunne man købe ca 12 nye tog for de samme penge. Målet er mere at begrænse CO2 udslip og el til Es er lige til højrebenet, da det kan laves (nye arbejdspladser) inden der skal laves el København - Køge -Ringsted - Femern (så samme folk kan fortsætte el projektet)
Det ligger i kortene, at det kun er IC togene København - Esbjerg, der ændres til ER for at frigive MF. Måske endda MF til Esbjerg-Aarhus togene :-)

El-projektet er ikke færdig projekteret, og en af mulighederne for godstog (ifm en evt "opgradering" af Esbjerg Havn), er at elektrificere eet godstogsspor på Esbjerg Station og så et stykke af "nedkørslen" til Havnen, således at der kan køres med lange tog til Esbjerg Havn, hvilket efterspørges - men ikke gennemføres, da der netop ikke er el.

Esbjeg Havn indgår bla i et "Green Corridor" projekt om gods fra Sverige til udskibning i Esbjerg.

/T

Borgmesteren og Havnedirektøren i Esbjerg har i jf. artikel i JydskeVestkysten (få dage efter vedtagelsen af el til Esbjerg) indledt forhandlinger med bl.a. Trafikministeren om etableringen af den nye havnebane til den ligeledes nye containerhavn syd for Vestkraft.
Det var da at håbe dette lykkedes når man er i gang med etableringen af el-driften.

Mvh.
poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MH331Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak