Stege og Morsø? (Generelt)
Hej.
Færgen må være en af de 3 sidste DSB enkeltsporede dampskruefærger, "Fyn", "Dan" eller "Orehoved". Se f.eks. "Fyn": http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=fyn_1919_01.jpg – ligner meget denne.
De 3 færger var oprindeligt ret ens, så jeg er ikke i stand til at bestemme hvilken af de 3. (måske andre er i stand til det?).
At der er tale om en enkeltsporet færge ses af portalen under styrehuset – her er absolut ikke plads til 2 spor. Hjulfærger kan også udelukkes – de er ældre og den ene hjulkasse ville være synlig på dette billede.
Morsø kan udelukkes – se f. eks: http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=morsoe_1933_02.jpg "Morsø" er mig bekendt ikke ombygget eller har ændret udseende væsentligt i hele sin levetid.
Et øjeblik tænkte jeg på DF "Langeland", som var fra et privat rederi – derfor er skorstensbåndene lidt anderledes. Se f.eks. http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=langeland_1926_02.jpg – i øvrigt er "Langeland" i øvrigt tydeligvis helt anderledes end færgen på det "nye" billede.
Den eneste realistiske mulighed derudover er "Helsingborg"/"Glyngøre" – se http://www.kr862-minerva.dk/images/ferries/scandlines-dk/helsingborg-1902-1.htm Arrangementet omkring styrehuset er anderledes end på de 3 ovenfor omtalte færger – og skorstenene er langt mere runde end de temmelig flade skorsten på de "nye" billede (ikke så tydeligt på dette billede – det eneste, jeg lige kunne finde i farten). D/F "Valdemar" og "Marie" er ældre og ser helt anderledes ud.
"Fyn", "Dan" og "Orehoved" blev i øvrigt senere ombygget radikalt – "Fyn" endda 2 gange. Desuden blev "Fyn" og "Orehoved" omdøbt til hhv. "Svea" og "Kärnan". De sidste måneder af sin levetid blev "Kärnan" igen omdøbt til "Senior".
Det nye billede er i øvrigt klart fra før ombygningen. "Fyn"/"Svea" fik ved først ombygning store panoramavinduer i siden i stedet for nogle af de små koøjer. Alle 3 fik efter den store ombygning en enkelt bred skorsten i stedet for de 2 smalle.
M.v.h. Poul Erik.