Tostrøms Slesvig Holsten (Generelt)
Isoleret set har du ret - men det har vist sig at være dødbringende for danske jernbaner. Blandt andet fordi DSB dermed har kunnet gøre sig ekstra specielle i forhold til naboerne og dermed er elektrificeringen blevet en hæmsko for grænseoverskridende trafik, som nu kun kan foregå med særligt materiel.
Dette har relativt uproblematisk kunne løses ved lokomotivskift, eller med IC3-tog med begge sikkerhedsystemer. Over Øresund har der ikke været noget problem, i forhold til de ekstra omkosninger det er at køre med en speciel frekvens. Nye tyske højhastighedsstrækninger er forresten forberedt for 25kV/50Hz, så det er også den vej det muligvis går.
Der er forskel på at anskaffe nye og udstyre allerede eksisterende materiel til kørsel i DK. Fælles strøm ville nok også have gjort det lettere at gennemføre fælles tog-stopsystemer.....
Man undersøgte allerede eksisterende systemer, og fandt dem ikke-egnede og valgte derfor at skræddersy en ATC løsning til danske forhold. Det kan jeg med på ingen måde få til at have noget med strømsystem at gøre.
Du misser pointen. Når man vælger ét særligt system, fristes man til også at få leveret en særlig udgave af andre systemer. Og lokomotivskift er altså ikke særligt sexet på korte strækninger med persontrafik som strækningen gennem Slesvig er - og lokomotivskift på Øresund var jo heller ikke en option. Prøv at forestille dig et fuldt jernbanemæssigt integreret jernbanenet omkring København mht Øresund og hvilke fordele det ville give med mulighed for at alle svenske tog bare kunne rulle ind til København ville give. Det samme gælder Sønderjylland.
Der er altså meget pral i at vælge noget anderledes (og isoleret set måske bedre og mere moderne) end naboen. Så kan man rigtig sole sig. Omkostningerne ved DSB's isolerede systemer er formentlig meget store hvis man tager alle de umulige integrationshindringer med i regnestykket.