Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tostrøms Slesvig Holsten (Generelt)

af Søren Jakobsen, Randers, 14/2 2012, 19:11 (4669 dage siden) @ UTJ

Isoleret set har du ret - men det har vist sig at være dødbringende for danske jernbaner. Blandt andet fordi DSB dermed har kunnet gøre sig ekstra specielle i forhold til naboerne og dermed er elektrificeringen blevet en hæmsko for grænseoverskridende trafik, som nu kun kan foregå med særligt materiel.

Dette har relativt uproblematisk kunne løses ved lokomotivskift, eller med IC3-tog med begge sikkerhedsystemer. Over Øresund har der ikke været noget problem, i forhold til de ekstra omkosninger det er at køre med en speciel frekvens. Nye tyske højhastighedsstrækninger er forresten forberedt for 25kV/50Hz, så det er også den vej det muligvis går.

Der er forskel på at anskaffe nye og udstyre allerede eksisterende materiel til kørsel i DK. Fælles strøm ville nok også have gjort det lettere at gennemføre fælles tog-stopsystemer.....

Man undersøgte allerede eksisterende systemer, og fandt dem ikke-egnede og valgte derfor at skræddersy en ATC løsning til danske forhold. Det kan jeg med på ingen måde få til at have noget med strømsystem at gøre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



DSB MO1959

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak