Tostrøms Slesvig Holsten (Generelt)
Under alle omstændigheder viser dette hvor tåbeligt det var at elektrificere med 25 kV, til trods for at det "var moderne". Det giver kun barrierer og tungere materiel og intet brugt som kunne bruges i den nuværende situation. Gad forresten vide om signalimmuniseringen mellem Fa-Ar ville have været nemmere med tysk/svensk strømstyrke?
At elektricisere med 25Kv er udtryk for en fremsynethed som er sjælendt set, idag leveres langt det meste elektriske jernbanematriel da også som flerstrøms, ekstra udgiften er minimal. Barrieren er i langt strørre grad de forskellige sikkerhedssystemer, noget som ECTMS i teorien i hvertfald skulle råde bod på.Citat Peter Christensen http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=25319 Den store "dræber" ved et 16 2/3 Hz system er enkelt: hvordan frembringes en frekvens på 16 2/3 Hz?
Via roterende omformere (som i Sverige)? Muligt, men det koster vedligeholdesudgifter. Via egne kraftværker (som Tyskland)? Muligt, men så eksplodere anlægsudgifterne og kan den ret beset lille trafikmængde i Danmark bære et helt kraftværk udelukkende til at lave kørespænding? Næppe.Langt de fleste lande anvender da også 25Kv 50Hz, bare ikke nabolandene, og et sådan påstulat tillader jeg mig lige at understøtte med et link http://www.jernbanesider.dk/page5.html :)
Isoleret set har du ret - men det har vist sig at være dødbringende for danske jernbaner. Blandt andet fordi DSB dermed har kunnet gøre sig ekstra specielle i forhold til naboerne og dermed er elektrificeringen blevet en hæmsko for grænseoverskridende trafik, som nu kun kan foregå med særligt materiel. der er forskel på at anskaffe nye og udstyre allerede eksisterende materiel til kørsel i DK. Fælles strøm ville nok også have gjort det lettere at gennemføre fælles tog-stopsystemer.....