Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa (Generelt)
Der er jo ikke så meget at diskutere og sætte spørgsmålstegn ved. Det er forlængt besluttet at fornye signal- og sikkerhedssystemerne på alle Banedanmarks strækninger og leverandørerne er allerede valgt.
Hvad privatbanerne gør, må tiden vise. Materiellet, i hvert fald det der skal køre ind på en Banedanmark-station skal jo være forsynet med ERTMS/ETCS-2, men om der fortsat skal køre efter det nuværende sikkerhedsreglement (SR75) på privatbanerne mm, er der nok ikke så mange der ved noget om. I dag vedligeholdes alle disse regler af Banedanmark, men om privatbanerne er i stand til at overtage, tja ..... En mulighed kunne også være (det ligger jo ligesom i luften på Lollandsbanen) at man indfører en mere enkel form for ERTMS nemlig ETCS-1.
Letbanen i Aarhus, herunder nuværende Odder- og Grenå-baner, skal vel køre efter deres helt eget sporvogns-sikkerhedskoncept (medmindre man finder ud af, at disse strækninger fortsat skal være jernbanestrækninger).
--
Svend