Holbæk-Kalundborg (Generelt)
Prøv at gå ind i DSBs passagerstatistikker og se, hvor få passager de er på stækningen mellem Kalundborg og Holbæk. Der er står færre af og på på samtlige stationer Regstrup-Kalundborg, end der gør på en enkelt mellemstor S-togsstation i omegnen af København. Dobbeltspor vil nok være lige i overkanten ......
Nu er kun elektrificering jeg skriver om og ikke dobbeltspor. Og den interne rente på projektet er på 6,9% for Roskilde-Kalundborg, hvilken gør at projektet har en rimelig økonomi. Det er rigtig Holbæk-Kalundborg alene set har en lavere passagerantal, men hvis man standsende elektrificeringen ved Holbæk skal man have dieseltog til strækningen, samt tog indtil til København, hvis man vil undgå togskift i Holbæk. Man helst af med dem. Og på Sjælland vil man, hvis planerne bliver udført, kun være Roskilde-Køge, der vil mangle elektrificering - men den strækning vil nok overgå til Regionaltog, så man kan få samdrift med Østbanen.