"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)
Hej Niekind og jer der holder af færger.
Lidt mere fra min tur i dokken på Dannebrog Værft.
Bagbord ror og drivskrue på M/F Prins Joachim.
Stævnen med de to bovpropeller.
Stævnroret med amningsmærkerne(dybdemærker)øverste forreste hjørne af roret var udfor 4,6 meter.
Der var en særegen stilhed hernede i dokken med tusinder af tons over en kun stående på en smal række klodser og lidt støtte i siderne. Min onkel der stod for doksætningerne i gamle dage på Århus Flydedok har fortalt hvor vigtigt det var at få færgen reuleret ind så den stod nøjagtigt "når den tog ved i bunden". Til at kontrollere om den stod lige brugte de en almindelig lodsnor.
Her ses M/F Prs Elisabeth i den lille dok i Århus februar 1988. I forbindelse med sejlads på Helsingør-Helsingborg fik begge prinsessefærgerne nye spaderor i stedet for enkeltroret i midten og 2 drivskruer med stilbare blade i stedet for de gamle faste skruer. Denne ændrig blev foretaget hos et værft i Tyskland.
Mvh
Georg