"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)
Hej Georg.
Det er nogle gode billeder fra dokken i Århus. -Var der ikke noget med at de tre store IC færger blev leveret uden Jastramroret i stævnen?. Og at det ret hurtigt efter levering blev monteret?.
Mine yndlinge fra DSB rederi, har altid været de 2 prinsesser på hurtigruten. De har efter min ringe mening altid været noget helt særligt, især pga. deres voldsomme motorkraft. 11200 hk er rigtig meget for en DSB færge i den størrelse 104 m. lang og 17,70 m. bred. På dette tidspunkt var det vel kun Kongen som var i nærheden hk mæssigt, med 9200 hk.
Jeg mener at have læst et sted, at prinsesserne fik droslet deres 11200 hk ned til ca. 8000 hk da de blev sat ind på HH. Det må være sket samtidig med at deres gamle ror blev skiftet til spaderor og fik stilbare propellere. Det foregik forøvrigt på HDW i Kiel..
Men fik Prinsesse Anne Marie stillet sine maskiner op igen, da den blev sat ind på Køge Riga ruten, og fik lukket agterskibet?.
--
Venlig hilsen
Morten Beck