"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)
ja romsø og "arvesnud" som den hed i daglig tale der, blev jo gerne stillet om til 3 dækkere når der var run på .. som ofte torsdag eftermiddag og fredag efermiddag og søndag. lørdag var generelt en stille dag når først vi havde rundet middag . hvilket også gjorde at lige netop sprogø lagde op lørdag ved 14-15 tiden husker det ikke helt nøjagtig og søndag startede vi op sådan først på formiddagen . hvad angår besætningerne så var man delt op i hold på sprogø havde vi eks hold 16,17.18 0g 19 og så var der det som hed 19+ sidstævnte var et "proformahold" og dækkede over de afløsere der var .. da jeg stoppede dernede(1/6-97/ da tunnelen åbnede) var jeg 4 skibsassitent på hold 19 dvs min daglige opgave var lastning af øverste vogndæk det var fordelt på den måde at 1-2 skibass. var rorgængere . 3 skibass. billetør og tallymand på nederste vogndæk (dvs han holdte tal på hvad der kom ombord på nederste ) og ha billeterede også evt gående passagerer .4-5 skibass stod for øverste vogndæk. lastning passager tælling m.m og 6 skibsass var det man kaldte lampe mand . han sørgede for lamper der skulle skiftets rundt omkring og var ham der kom hvis toiletter var stoppet eller afløb osv. disse hold var selvfølelig alle incl dæksofficerer og maskinpersonale .. . hvad angår vores vagt turnuser var det jo lidt forskelligt da sprogø jo ofte sejlede gods om natten så var det en vagtplan vi sejlede efter der hed dag,nat, hvil , fri fri .. der var vores vagter 12 timer .. dog var der e anden faktor der så gik ind og talte for weekenden da de jo ikke sejlede nat i weekenden .. .når vi ikke sejlede gods om natte var vagternne delt op i formiddag/eftermiddags vagter hvor de var ca 8-9 timer for hver vagt .. jeg husker desværre ikke helt turnus systemt .. .
men det var såda i grove træk det fungerede.
¨håber det kunne bruges
steen