Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)

af steen møller jensen, 1/2 2012, 22:36 (4685 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

M/F sprogø var primært en bilfærge som dog også havde den mulighed at den kunne sejle som jernbane færge . det kan bla ses ved at stopbommen i midtersporet var det vi kaldte en sommerfulg . som kunne lægges ned i dækket og den blev hejst op ved hjælp af trykluft . , det forklares jo bla også ved at der var et øverste bildæk:-D den sejlede primært som 5 bilfærge på halvskov-knudshoved i de sidste mange år der var færger på storebælt . dog blev den da lodbrog kom op de sidste år inden det lukkede lagt op som 6 bilfærge dvs reserve m.m den sejlede så i perioder godsvogne om natten når behovet var for det , og jeg har også været med til at vi var inde og sejle afløsning for ic færgerne .og dertil kom at vi havde fornøjelsen af at hvergang der havde været landskamp i parken og dsb havde kørt roligan ekspressen med glade roligan . gennem jylland og ind til kbh .. der havde vi på sprogø altid forøjelsen af at sejle den hjem igen .. det var absolut ikke kedeligt:-D :-D :-D fordelen ved sprogø var at på trods af at det var en forholdsvis lille færge var de faktisk godkendt til at kunne tage 1200 passagerer . men jeg vil så sige at så var det absolut ikke sjovt at være ombord. jeg var selv skibassistent/matros på sprogø i ca 2,5 år og derudover sejlede jeg som afløser i knudshoved,prinsesse annemarie, og romsø .. . men igen M/f sprogø var primært bilfærge . hvilket den indre kontruktion også tydeligt viser .

mvh steen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak