"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)
M/F sprogø var primært en bilfærge som dog også havde den mulighed at den kunne sejle som jernbane færge . det kan bla ses ved at stopbommen i midtersporet var det vi kaldte en sommerfulg . som kunne lægges ned i dækket og den blev hejst op ved hjælp af trykluft . , det forklares jo bla også ved at der var et øverste bildæk den sejlede primært som 5 bilfærge på halvskov-knudshoved i de sidste mange år der var færger på storebælt . dog blev den da lodbrog kom op de sidste år inden det lukkede lagt op som 6 bilfærge dvs reserve m.m den sejlede så i perioder godsvogne om natten når behovet var for det , og jeg har også været med til at vi var inde og sejle afløsning for ic færgerne .og dertil kom at vi havde fornøjelsen af at hvergang der havde været landskamp i parken og dsb havde kørt roligan ekspressen med glade roligan . gennem jylland og ind til kbh .. der havde vi på sprogø altid forøjelsen af at sejle den hjem igen .. det var absolut ikke kedeligt fordelen ved sprogø var at på trods af at det var en forholdsvis lille færge var de faktisk godkendt til at kunne tage 1200 passagerer . men jeg vil så sige at så var det absolut ikke sjovt at være ombord. jeg var selv skibassistent/matros på sprogø i ca 2,5 år og derudover sejlede jeg som afløser i knudshoved,prinsesse annemarie, og romsø .. . men igen M/f sprogø var primært bilfærge . hvilket den indre kontruktion også tydeligt viser .
mvh steen