"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)
Hej Morten
Ja prinsessefærgerne havde alt hvad et rigtigt skib skulle have. Jeg har besøgt maskinrummene flere gange og en fornøjelse hver gang. Fik desværre ikke taget nogle billeder dernede. Her var det de rå hestekræfter der regerede, ikke noget med mange motorer og stilbare blade.
Ingen storm eller is kunne stoppe de to. Ved vesten storm kunne man komme ud for, at de bakkede helt ud i Kalundborg Fjord inden vendingen, det gjorde blot turen endnu sjovere idet kaskaderne jo stod ind agter. En anden speciel oplevelse kunne være et ophold i hvilekahytten agter en dag med is, men kunne så ligge og høre hvordan skruen kværnede ismasserne, der lød nogle ordentlige brag en gang imellem, der blev ikke sovet meget på den tur. Et andet sted man kunne snige sig hen på en overfart, ja, man kunne sogar smutte derned uden at blive opdaget, nemlig ned til styremaskinen agter. Her kunne man se hvordan kvadranten drejede sig når slaget lød, altså når rorgængeren drejede lidt derude foran.
Her Prs Elisabeth øst for Samsø i "Helsingør look" på afløsning i 1991. Den hvid-sorte linie går her "gennem ankeret", foto taget fra "Niels Klim".
Denne udgave 1970 hvor "knækket" i den sort-hvide linie er væk synes jeg er ret vellykket, også vinduerne på vogndækket er ikke blændet endnu en flot og harmonisk fremtoning.
Efter en sejlads i frostvejr.
Den sort hvide linie "knækker" her lidt mærkeligt efter navnet.
Færgen kon til at virke "lidt for høj" efter hængedækkets indbygning.
Her ses færgen i "original" udførelse som jeg bedst kan lide, men nødvendige ombygninger kan jo ikke undgås.
Mvh
Georg