Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber? (Generelt)
Det er bestemt ikke duften af Ozon. Ozon duften kender jeg mest fra store gamle fotokopimaskiner (fra lidt før 1990).
Om det er lakken eller kobberen, det ved jeg ikke. De sammenbrændendinger jeg kender til er grundet længere tids overtemperatur. I tilfælde af motore, har det mest været asyncom og syncrom motore (servomotore), hvorfor frekvensomformere eller servodrev ikke har kunnet nå at stoppe ved jeg ikke. Men, nogle af vores kunder kan sagtens finde på at boycotte sikkerhedsmekanismer i deres apparater, hvis det giver dem mulighed for at producere lidt mere. Ofte forstår de ikke det fulde omfang af sikkerhedsmekanismerne, andre gange er det pine død nødvendigt for dem at nå en bestemt levering, og så løber de gerne den riciko.
I tilfælde af transformatore, er det ofte en lille kortslutning mellem et par vindinger der til at starte med bare virker som et induktions-komfur, altså producere lidt varme, som så varmer hele transformatoren op. Mit gæt er at sikringerne foran sådanne transformatore nogle gange er lige vel rigeligt store, eller at situiationen måske kommer snigende, hvor apparatet bag transformatoren ikke bruger så meget som den kunne tillade sig at gøre.
Jeg er selv engang kommet til at varme en asyncrom motor lidt vel meget op, skulle kalibrere en frekvensomformer op mod en motor, og i den forbindelse skulle den udmåle vindingerne, jeg havde desværrer glemt at gemme den nye parameter om motorstrømmen i drevet, så drevet troede den skulle måle vindingerne på en 5 ampæres motor, hvor det i virkeligheden kun var en 0,7A motor.
Men, hvis det er lakken der lugter, undre det mig, at det er en ens lugt fra motor til motor (uanset land eller årstal), og at det lugter som et damplokomotiv.
Den beretning du skriver om, hvor kan den læses i sin helhed?