Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber? (Generelt)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 25/1 2012, 18:25 (4688 dage siden)

Jeg arbejder som industri-elektronik tekniker, og har for nyligt fået en kolega, som jeg skal oplærer. Herligt er det at denne kolega er jernbane og modeljernbane enthusiast ligesom jeg.

Idag skulle jeg lærer ham en vigtig lugt. Lugten af kobber der har været for varmt.
I vores fag er det vigtigt hurtigt at kunne konstatere om en transformator eller elektromotor er brændt sammen, og det kan blandt andet lugtes på kobberen.

Da jeg udsatte ham for en transformator der var brændt sammen, sagde han at han bestemt kunne kende den lugt, og mente at han kendte den fra et helt andet sted. Efter kort brainstorming, kom han frem til at det var duften af damplokomotiv.
Det gik op for mig, at det var derfor den lugt også virkede bekændt for mig, da jeg for lang tid siden blev lært om lugten af varmt kobber.


Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak