Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber? (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/1 2012, 18:36 (4688 dage siden) @ Rasmus Arndal

Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

På nogle damplokomotiver er fyrkassen lavet af kobber, og eftersom at det er dér at forbrændingen foregår, så må materialet jo ligesom blive lidt varmt.
Desuden er nogle af rørene på ydersiden af kedlen på nogle damplokomotiver også af kobber.
Så der kan sikkert nok være tale om et vist sammenfald.

I de tilfælde hvor det f.eks. er motoren i et lokomotiv på modeljernbane (eller andre elmotorer), der brænder af, så "dufter" der vel som oftest af brændt lak ?. (Når kobbertrådenes isolerende lak brænder af).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalenderSvenska-lok
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak