Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Max Fart Ic3 (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 30/12 2011, 13:24 (4714 dage siden) @ Ove

Det kan da godt være, at de gamle typer Deuta hastighedsmålere med kabel kunne være lidt svingende; det kunne man ofte opleve på MO-vogne, hvor viseren somme tider svingede mellem 80 km/t frem og 80 km/t den anden vej! Oftest skyldtes det en "lus" i kablet mellem akseldrevet og instrumentet.

De nyere elektriske instrumenter var meget mere stabile og rolige. Det kan godt være, at speedometre på biler altid har været for optimistiske og måske også bevidst, men jeg tror altså ikke på, at man bevidst har gjort det samme med instrumenter til jernbanemateriel, for her spiller sikkerhedshensyn virkelig ind.

Venlig hilsen

Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak