DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt (Generelt)
Det er åbenbart nødvendigt at gentage:
Dette og mit forudgående indlæg skal ses i sammenhæng med det, jeg citerede fra Jens MO-Møller. Det handler således ikke om hvorvidt det er rimeligt at staten giver X eller Y milliarder i tilskud/betaling/blabla, men alene om at gøre Jens MO-Møller opmærksom på at kollektiv transport faktisk fortsat nyder godt af statslige midler, uanset hvad man kalder dem.
Jens' indlæg, som jeg svarede på, indeholdt bl.a. dette:
"Hvorfor skal en statslig transportvirksomhed absolut give overskud? Før verden gik af lave, var det vel almindeligt, at alle privatbaner her i landet gav drønende underskud, som blev reguleret med tilskud een gang om året."
Men som sagt: Selv om DSB er omdannet, er der fortsat masser af offentlige midler i spil - pga. EU-regler kalder man det så ikke længere tilskud - men reelt er der ikke sket meget siden de gamle dage, som Jens omtaler. Kollektiv transport er fortsat afhængig af offentlige betalinger.
(Og nej, mit indlæg handler heller ikke om DSB vs. Arriva eller andre. Og nej, mit indlæg er heller ikke et argument imod offentlige tilskud/betalinger)