Igen igen (Generelt)
Turen fra København - Aalborg/Frederikshavn er formentlig lang nok til nattog.
Men DSB ville ikke ligesom DB have samme stordriftsfordele med nattoget, DSB ville kun have to togstammer i omløb. Anser daglig betjening, måske undtaget natten lørdag/søndag som nødvendigt.
Dermed vil evt. reservemateriel udgøre en ret stor andel af det samlede materiel eller også vil det være for følsomt i forhold til problemer. Begge ting taler imod et nattog.
Derudover skulle toget nok bruge et par lokomotiver, hvilket også her ville kræve nyanskaffelser, da ME og EA næppe ville være værd at satse på med deres restlevetid. En sådan nyanskaffelse giver kun mening hvis man også skal bruge lokomotiver til andre tog end et dagligt nattogspar og evt. det mod Tyskland. Her kunne en mulighed være ellokomotiver på de nuværende DD-vogne, hvis de beholdes. Derudover bør der så være en del ekstra fjerntog med lok+vogne, før en sådan satsning giver mening. Alternativt ville et lok stå arbejdsløs et sted i Nordjylland hele dagen.
Min vurdering er: Ja, der er en rute i Danmark der giver mening med nattog, men der er brug for flere ruter før en drift giver mening. DSB skulle evt. køre nattog til Stockholm, Oslo og Berlin/Frankfurt i kombination med Nordjylland. Med sådan fem ruter og måske ti nattogsstammer ville man måske kunne få økonomi i det. Måske hvis det kombineres med et dagtogsløb på de samme ruter, hvor måske halvdelen af nat- og dagstammen går igen; dvs. den måde som NSB kombinerer dag- og nattog på mellem Oslo og Bergen hhv. Trondheim (måske også Stavanger).
At indrette 5-10 IC3 som nattog synes jeg med den nuværende materielsituation er uforsvarligt, måske hvis vi en dag har mange IC4 i overskud fordi der er købt elektriske tog osv., at man kan indrette nogen sådan. Men ikke i dagens situation.
Lars