Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkobling af MO-styrevognstog + 1878 på Cv København. (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 28/11 2011, 19:16 (4746 dage siden) @ KimC

Hej Kim C!

En MO-vogns spænding på lysanlægget, herunder frontlanterner, er ca. 65 volt, som tages fra batterierne/hjælpedynamoerne. Når omformeren startes, går strømmen til lys over en spændingsregulator, som er placeret i hjælpeapparatkassen under vognen. Denne sørger for en ensartet spænding til lysanlægget.

Hvis omformeren svigter, foretages manuel indstilling på skydemodstanden under loftet i førerrum 1. Ca. 70 af de 139 MO-vogne blev moderniseret indvendigt fra ca. 1964 og blev i den anledning forsynet med 220 volt lysrørsbelysning, hvor de 220 volt blev frembragt af en turbovekselretter, som i 1800-vognene er placeret i rejsegodsrummet og i 1900-vognene placeret på væggen i kedelrummet.

Venlig hilsen

Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak