Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkobling af MO-styrevognstog (Generelt)

af KimC, 25/11 2011, 13:46 (4749 dage siden) @ Niels Munch

MK/FK havde ikke styreledning "C" og derfor ikke indrettet til kørsel med styrevogn.

Det er jo lige det. Men hvis man nu har en oprangering der hedder Mk-Fk-Mo-Styrevogn burdet begge trækkraftenheder nok kune betjenes fra styrevognen?

Hvis man bruger mellemvogne hvor A og B ikke er markeret vil det nok på et tidspukt være sket at en A ledning fra den ene MO er blevet sat i en B (eller omvendt) sokkel på den anden MO (eller styrevogn) hvad ville der ske ved det?

For mange år siden, det må have været i halvfjerdserne sad jeg og ventede i Tønder. En lokofører havde en aspirant med, og viste hvordan man skulle sætte styreledningerne på. Altid sætte kablerne i styrevognen først, fordi strømmen kommer fra motorvognen. Der fantes åbenbart dengang en regel om at styreledningerne skulle afmonteres når motorvognen var forrest. Som regel blev de trukket ud på motorvognen, men blev siddende på styrevognen, med den løse ende lagt ned bag den opklappede gangbro på styrevognen. Den regel må siden være blevet ophævet, for da jeg jagtde Mo i 1980erne sad ledningerne på uanset hvad vej man kørte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak