Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkobling af MO-styrevognstog (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 25/11 2011, 17:12 (4749 dage siden) @ KimC

God eftermiddag!

Det har så vidt jeg ved aldrig været praktiseret at koble MK/FK elektrisk med et MO-tog, da det jo heller ikke rigtig giver mening, men rent teknisk burde der ikke være noget i vejen for det.

Der har aldrig været regler om, at kablerne skal afkobles når der køres fra MO-vognen og heller ingen regel om, at disse først skal kobles til styrevognen, for dieselmotorerne skal ALTID være stoppet ved montering/afmontering af kablerne. Det fænomen du har oplevet i Tønder, med afmontering af kablerne ved kørsel fra MO-vognen, kan have sin begrundelse med, at toget ved endestationen skal adskilles og motorvognen måske skal en tur i remisen eller køre noget andet. Når kablerne så i forvejen var afmonteret, kunne afkobling ske uden stop af dieselmotorerne.

Korrekt rækkefølge af kablerne til styrevognstog var C - A - B.

Venlig hilsen

Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak