særsyn iaften i næstved/vordinborg (Generelt)
vi er lidt enige et stykke ad vejen, men jeg er ikke så sikker på at en privat kan gøre det
bedre. Hvis vi tager den private virksomhed der kører tog i Danmark , så kører de med dårlige sæder
i alt deres materiel, og tilbød også at køre tog fra hovedlandet til djævleøen. jeg ville
betakke mig at sidde i deres sæder.
Hvis man forestiller sig at det var Arriva der havde forkøbt sig i IC4, ville de enten være blevet løst fra kontrakten for længst - eller have fundet en anden løsning som tillod dem at bevare kontrakten.
Hvis problemet med det materiel der er på markedet er sæder, kan problemet ikke være større end at man f.eks siger at Lint sådan set kører stabilt, men vi vil godt have dem med denogden slags sæder i stedet. Den ændring kan umuligt føre til et teknologisk mareridt som IC4.
Nej
.. Jeg har dog også noteret mig at leverandører tilbyder
nye diesellokomotiver der er meget up to date med hensyn til brændstof økonomi og støj fra
lokomotiver. (vi er indrømmet nogen nørder der nyder larmen) Men så kommer lige det med
anskaffelsen det er megadyrt at købe f.eks 30 nye maskiner og inden det så er besluttet
så er den model man vil anskaffe forældet. (jeg går ind for elektrificering så hurtig som muligt
og glæder mig til at der hænger tråd til Esbjerg og snarest drefter til Århus)
Det er moderne at lease, især hvis det man har brug for ikke er noget man skal bruge de næste 40 år. Muligvis vil det der kan leases ikke svare 100% til de ønkser man har - med det gør ME jo heller ikke. ME kører ikke så stabilt længere, de har haft svært ved at levere nok strøm til DD stammerne, og så er der en række miljøproblemer. I og med at man står i den situation at man har specialiseret sig ud i et hjørne hvor det materiel man skal bruge ikke findes - og tilsyneladende ikke kan laves, vil jeg mene at det må skulle accepteres at leve med det man kan få, indtil man har fået indrettet primærjernbanenettet til at kunne anvende det materiel som findes på markedet - læs elektrificering.
Jeg håber fortsat at jernbaner i mange år vil løse den transportopgaver om så selskaberne skal
være private eller hvad?? Jeg syntes også der har været flere eksempler på at det ikke er altid at private foretagender kan gøre tingene bedre og billigere.
I Statsvirksomheder tager man sig selv for givet. Monopoltiden hænger stadig ved. Derfor kan ting gå så galt som feks IC4, uden at nogen reagerer, ensige skrider til handling.
I en privat virksomhed - der er udsat for konkurrence - har man bevidstheden om at andre også kan det vi laver, og hvis vi ikke er gode nok vinder de andre. Og hvis vi er bedre end de andre, vinder vi..
Hvis en privat virksomhed ikke er udsat for konkurrence, udvikler de samme holdning som statsvirksomheder.
Statsvirksomhederne har en eller anden form for monopol, officielt, eller uofficeilt, og sikkerhed i skatteydernes lommer. Den private virksomhed har ingen sikkerhedsnet, og er de ikke opgaven voksen er de solgt til stanglakrids. Det er så at sige industirel Darvinisme.